Stalen Kona Explosif uit 1997

Kona Explosif 1997.jpg

In september 2022 kon ik via Marktplaats een stalen Konaframe kopen, een gouden Kona Explosif, uit dezelfde periode als mijn eerste in 1996 nieuw gekochte Kona Muni Mula. Het was niet mijn bedoeling om de fiets met originele onderdelen op te bouwen, maar juist met modernere. Zo wilde ik graag 27,5″ wielen met schijfremmen monteren en er een langere verende voorvork inzetten.

Spuiten

Het frame was behoorlijk beschadigd, met een paar kleine deukjes op niet-cruciale plekken en ook flink wat schaafwondjes. Het frame had zeker geen mooi patina. Ik besloot om het frame te spuiten.
De originele goudkleurige lak was bij de verfspecialist wel te benaderen, maar niet precies na te mengen. De originele kleur was iets roder, maar het komt aardig in de buurt.
Hoewel ik de verf al in september had gekocht, waren de temperaturen pas eind maart zodanig, dat ik ook echt kon gaan spuiten. Ik had het frame al wel geplamuurd en geschuurd. Ook de stickers had ik al een tijdje klaar liggen: twee setjes, een met de originele logo’s en eentje met logo’s uit een latere periode. Na veel wikken en wegen heb ik uiteindelijk voor de modernere logo’s gekozen.

Wielen en nog een keer wielen

Half juni had ik eindelijk weer eens wat meer tijd om verder te gaan met opbouwen. Het frame stond er al weer een tijdje. Ik was een beetje gefrustreerd geraakt, omdat wat ik wilde, schijfremmen en een dikkere vork, niet goed lukte of kon. Ik had inmiddels twee wielen gebouwd met Spank-velgen en remschijven. Voor het bevestigen van de schijfremklauw aan het frame had ik twee verschillende schijfremadapters gekocht en verzaagd, maar uiteindelijk leek me dat toch geen goed idee. Het liefst zou ik bevestigingsnokken op het frame laten lassen, maar of dat het allemaal waard is, is de vraag.
Na wat zoeken op internet vond ik 27,5” velgen die geschikt zijn voor velgremmen. Niet de meest speciale velgen, Ryde Andra 40, maar à la. Na wat passen en meten, bleken v-brakes van Tektro, die ik nog had liggen, genoeg ruimte te hebben om de remblokken op de velg te krijgen.

Don’t drop

Ook wilde ik graag een dropper. Op de Ritchey Ultra, mijn huidige mtb, heb ik er ook een en dat bevalt goed. Maar een dropper vinden met een buisdikte van 27,2 mm en externe bekabeling is nog niet zo gemakkelijk.
Ook de vork was nog een dingetje. Ik had al een mooie 27,5″ RockShox Recon aangeschaft, maar nu moest ik een 26″ vork vinden met remnokken, waar een 27,5” wiel met een flinke voorband in past. Die meende ik op Marktplaats gevonden te hebben: een RockShox Judy J4. Helaas niet de mooiste vork. Ik houd wel van een wat robuustere vork, maar het wiel met band past wel. Ik ben er inmiddels achter dat er nog een paar andere vorken geschikt zijn. Als de fiets goed bevalt, ga ik ’m misschien alsnog vervangen.
Stiekem vind ik het inmiddels toch wel een leuke fiets worden. Nu alleen de aandrijving nog.

Foto’s

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.